Mindervaliden

Mindervaliden, aanpassingen, scootmobiel huren in Spanje

In vrijwel geheel Spanje zijn investeringen gedaan in de ontwikkeling van brede boulevards langs de kusten, waardoor deze gemakkelijk toegankelijk zijn voor rolstoel- en scootmobiel gebruikers.

Toegangkelijkheid voor rolstoelen in Spanje

De meeste winkelcentra hebben tegenwoordig goede toeritten, waardoor restaurants, bars en winkels en de trottoirs nu beter geschikt zijn voor rolstoelgebruikers dan in het verleden. Echter, bij veel van de oudere kleine bars en restaurants ontbreekt nog wel een hellingbaan, ook dit zal in de toekomst moeten veranderen, maar dat gaat langzaam.

Bent u afhankelijk van een rolstoel, overweeg dan te overwinteren op Tenerife, daar zijn ze in de gemeente Arona, in het zuiden van Tenerife, met betrekking tot aanpassingen voor gehandicapten een stuk verder. Op Tenerife zijn bijvoorbeeld rolstoeltoegankelijke stranden en de hele zuidkust is door de gemeente in kaart gebracht voor gehandicapten. Meer informatie vindt u op deze website over het eiland Tenerife.

Scootmobiel of rolstoel huren in Spanje

Wilt u een scootmobiel huren in Spanje dan kunt u in de meeste gevallen terecht bij Mobility Abroad. Gaat u naar de Canarische Eilanden of Balearen kijk dan voor meer informatie op onze website www.vakantie-info.eu.

Taxi’s voor gehandicapten in Spanje

Doorgaans zijn er aangepaste taxi’s (rolstoeltaxi’s) met elektrische rolstoelliften beschikbaar, zowel voor transfers van de luchthaven als voor korte trips. U dient deze bij het locale taxibedrijf te reserveren.

Aanpassingen op de vliegvelden

Vanaf 26 juli 2008 is er EU-wetgeving inzake de rechten van personen met een handicap of beperkte mobiliteit in het luchtvervoer van toepassing.

Het vervoer van gehandicapten en personen met beperkte mobiliteit mag niet worden geweigerd op grond van hun handicap of gebrek aan mobiliteit, behalve om wettelijk voorgeschreven redenen en/of om veiligheidsredenen.

Alle voorzieningen op de luchthavens, vliegtuigen en vluchten binnen de EU dienen aangepast te zijn aan de behoeften van passagiers met beperkte mobiliteit als gevolg van een lichamelijke (zintuiglijke of motorische, tijdelijke of blijvende) handicap, een verstandelijke handicap, hoge leeftijd of mensen die anderszins bijzondere aandacht nodig hebben.

De term voor personen met beperkte mobiliteit in het Spaans is PMR (Persona con Movilidad Reducida) en in het Engels PRM (Person with Reduced Mobility).

De hulp die aan passagiers met beperkte mobiliteit op de luchthaven verstrekt wordt is:

Op de luchthaven van vertrek: U wordt opgehaald bij het MEETINGPOINT PMR en krijgt hulp met uw bagage, bij de incheckbalie, bij eventuele formaliteiten, de veiligheidscontrole en douane. U wordt naar de gate gebracht en indien u een rolstoel van het vliegveld gebruikt komt de passagiersassistent terug als u in gaat checken en brengt u aan boord van het vliegtuig waar u een vaste plaats toegewezen heeft gekregen. Ook bij prijsvechters krijgt u in dit geval een stoelnummer toegewezen, meestal vooraan in het vliegtuig. U gaat als laatste het vliegtuig in.

Op de luchthaven van aankomst: Indien u een rolstoel nodig heeft is deze ter plaatse beschikbaar. Dit wordt achter de schermen geregeld vanaf de luchthaven van vertrek. U krijgt hulp met uw bagage, wordt naar de bagagehal gebracht, het passeren van de nodige controles, en u wordt naar het MEETINGPOINT gebracht op de luchthaven van bestemming (als het een lid van de Europese Unie betreft). Ook bij overstappen krijgt u hulp bij alle bovengenoemde zaken. Reserveer indien mogelijk vooraf voor hulp op het vliegveld. Alleen als u tijdig reserveert kan de gevraagde hulp gegarandeerd worden. Klik hier voor informatie over hulp voor invaliden op Schiphol en het reserveren daarvan.

Meetingpoints (ontmoetingsplaatsen)

Op elke luchthaven binnen de EU zijn vaste meetingpoints, zowel binnen als buiten de luchthavengebouwen (parkeren van voertuigen, trottoir aankomst, check-in zone), waar mensen met een handicap of beperkte mobiliteit zich kunnen melden met het verzoek om hulp. Deze ontmoetingsplaatsen zijn altijd goed bereikbaar.

Beveiligingsmaatregelen

Volgens de huidige regelgeving inzake veiligheid van de burgerluchtvaart, gelden voor mensen met een handicap en/of beperkte mobiliteit dezelfde veiligheidscontroles als voor de overige reizigers.

Medicijnen en medische apparatuur

Als u speciale medische apparatuur (spuiten, zuurstofflessen of ander klinisch materiaal) moet vervoeren houd dan rekening met de beperkingen die er zijn ten aanzien van het vervoer in de cabine. Overleg vooraf alles met de luchtvaartmaatschappij en zorg voor een medisch paspoort als het gaat om grote hoeveelheden medicijnen. Het medisch paspoort is gratis verkrijgbaar bij de apotheek. Neem alle medicatie mee in de handbagage om zoekraken ervan te  voorkomen. Om veiligheidsredenen kan het zijn dat tijdens landing en opstijgen eventuele krukken of stokken tijdelijk op een andere plaats worden geborgen.

Passagiers die extra zuurstof nodig hebben tijdens de vlucht

Heeft u toediening van extra zuurstof nodig tijdens de vlucht, dan zal de luchtvaartmaatschappij dit voor u dienen te verzorgen, het is niet toegestaan uw eigen apparatuur in de cabine te vervoeren. Sommige luchtvaartmaatschappijen berekenen kosten voor deze service. U dient een verklaring van uw arts te hebben (soms in het Engels – afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij) dat het veilig voor u is om te vliegen. Vraag dit na bij uw luchtvaartmaatschappij.

Vliegreizen met een rolstoel

Als u reist met een opvouwbare rolstoel, dan kan deze worden opgeslagen in de cabine als er voldoende ruimte is. Als uw rolstoel een accu heeft, dient deze om veiligheidsredenen altijd in het ruim van het vliegtuig te worden vervoerd. Als u een rolstoel nodig heeft om aan boord van het vliegtuig te gaan, dient u dit aan te vragen bij de boeking. Controleer voorafgaand aan uw reis of uw rolstoel goed verzekerd is.

Blindengeleide-/assistentiehonden in het vliegtuig

Blindengeleide- of /assistentiehonden worden zonder extra kosten vervoerd in de cabine. Zij moeten op de vloer bij de passagier zitten. Doorgaans mogen er maar een beperkt aantal honden mee per vlucht, dus meld uw hond liefst direct bij boeking aan. Tijdens het taxiën, opstijgen of landen kan de hond tijdelijk ergens anders geplaatst worden. Soms dient uw hond te zijn uitgerust met een muilkorf, kraag en/of riem. Uiteraard dient uw hond te zijn voorzien van de benodigde papieren en inentingen.